Lär dig allt om bromsbelägg! Keramiska vs. Metalliska vs. Organiska

Lär dig allt om bromsbelägg! Keramiska vs. Metalliska vs. Organiska

Lets talk about brakes!

Av alla dyra komponenter som sitter på din cykel finns det ingen som kan höja ditt självförtroende som ett par perfekt fungerande bromsar som ger dig full kontroll. Dina bromsar hjälper dig att säkert ta dig från A-B. Men vad är det egentligen som händer när du drar i ditt bromshandtag?

När du drar ditt bromshandtag in mot styret så kommer de att trycka bromsolja genom bromsslangen in i bromsoket. Där sitter ett antal pistonger (oftast 2 eller 4) som på grund av det ökade oljetrycket trycks ut mot bromsskivan. Och mellan pistongen och skivan sitter den kanske mest vitala delen i hela bromssystemet, nämligen bromsbeläggen. Och det är dessa vi ska titta lite närmare på.

När dina bromsbelägg trycks in mot bromsskivan uppstår friktion mellan de bägge som leder till att din energi framåt omvandlas till värme. Ja, enkelt sagt, du kommer att bromsa in. Beroende på vad du har för belägg kommer upplevelsen av inbromsningen att vara olika. Hård och snabb, mjuk och långsammare, tyst eller skrikande. 

 

DH-men i Finale Ligure där det både är brant och löst. Här krävs det rejält med kraft och modulation av dina bromsbelägg

Olika typer av beläggningsmaterial

När vi pratar om bromsbelägg är de som inom mountainbike historiskt varit vanligast organiska eller metalliska. Men på senare tid, med inspiration från motorvärlden, har även keramiska belägg börjat dyka upp inom mountainbikesporten. Läs vidare för att förstå vad som skiljer dom åt och vilka som passar dig.

Organsiska
Organiska bromsbelägg är oftast de som kommer monterade på nya cyklar från fabrik. De består av en mix av material som gummi, kol-produkter, glas, fiberglas och Kevlar som är ihopbundna av konstharts (resin).

Metalliska
Metalliska belägg består precis som namnet avslöjar av en mix av olika metaller. Det kan vara koppar, nickel och järn som smält ner och sedan blandas och härdas under hårt tryck och hög värme.

Keramiska
Keramiska bromsbelägg är tillverkade av material som liknar den typ av keramik som används för att tillverka krukor och tallrikar. Materialet för keramiska bromsbelägg är dock mycket tätare och betydligt mer hållbart. Keramiska bromsbelägg har också fina kopparfibrer inbäddade i dem för att bidra till att öka deras friktion och värmeledningsförmåga.

Hur de olika beläggen känns på stigen och för- och nackdelar

Organiska bromsbelägg

Organiska bromsbelägg genererar på grund av dess sammansättning av material mindre friktion mot bromsskivan vilket gör slitaget på bromsskivorna blir lägre och att de är relativt tysta. Materialmixen gör också att de tar bra även när de är kalla. Den lägre friktionen gör att det kommer vara lättare för dig att modulera bromsandet, alltså ge bromsarna mer precist så mycket bromskraft som du vill. Det kan göra det lättare att till exempel behålla kontrollen i en brant då de inte låser hjulen så lätt. Dock kommer den mjukare blandningen och lägre friktionen med nackdelen att de har lägre maxkraft. Vilket betyder att om du cyklar snabbt eller mycket utför där din kraft framåt är väldigt hög så kan organiska belägg upplevas som lite klena. De slits dessutom snabbare och materialet i dom är inte jättebra på att hantera de höga temperaturer som uppstår när man bromsar hårt. Det sistnämda kan vara läskigt om du har riktigt långa utförspartier och beläggen helt plötsligt slutar att ta då de inte kan hantera mer värme. 

Bromsbelägg

Fördelar:
– Billigaste beläggen
– Mycket modulation och kontroll i måttliga farter
– Relativt tysta belägg
– Behöver inte bli varma för att ta bra

 

Nackdelar:
– Dåligt maxbromskraft
– Slits snabbt, speciellt under våta och leriga dagar
– Sämre värmehantering

 

För vem:
Organiska bromsbelägg lämpar sig väl i mindre belastade bromssystem. Till exempel om du har ganska platt terräng där du inte behöver ha hög maxbromskraft och vill ha ett par tysta belägg. De passar även utmärkt för vardagscyklisten och pendlaren. 

 

Metalliska bromsbelägg

Metalliska bromsbelägg skiljer sig väldigt mycket från organsika belägg. Eftersom de är tillverkade under hårt tryck och hög värme är de väldigt tåliga belägg som kommer att hålla länge. De är dessutom relativt konsekventa oavsett om det är blött eller torrt. Mixen av olika metallslag gör att det finns otroligt mycket kraft att hämta i de här beläggen. Och kraften ligger lättillgängligt, alltså med ganska lite drag i bromshandtaget så kommer det att uppstå mycket friktion mellan belägg och skiva som gör att du bromsar mer, vilket kan vara både en för- och nackdel. Du har lätt att bromsa in mycket, men det kan vara en utmaning att modulera kraften, speciellt i väldigt torra och lösa förållanden, eller när det är blött och halt. Då kan lätt beläggen låsa hjulen vilket kan vara katastrofalt för kontrollen. Metalliska belägg har något sämre funktion innan de blivit varma. Sällan ett problem om du kör konsekvent utför, men under rundor där det ibland går ett tag mellan inbromsningarna och beläggen hinner bli kalla kan det vara värt att komma ihåg. Metalliska belägg är de mest högljudda av alla belägg. Och när du hör ett högt bromsskrik i skogen är chansen stor att det är på grund av ett par metalliska belägg

Bromsbelägg

Fördelar:
– Väldigt kraftfulla belägg med hög maxbromskraft
– Biter väldigt bra
– Tål värme bra
– Fungerar bra i alla väder
– Tuffa och slitage tåliga

 

Nackdelar:
– Högljudda belägg
– Sliter mer på bromsskivor än andra belägg
– Kan vara svåra att modulera ut kraften

 

För vem:
Metalliska belägg är för dig som älskar att ha mycket frakt nära till hands och gillar när beläggen biter snabbt men som inte är speciellt ljudkänslig. De är perfekt för cyklisten som gärna kör utför och som behöver belägg som kan köras hårt utför länge utan att de fadear. Passar perfekt för parkåkaren som inte bryr som om det låter lite utan vill ha väldigt mycket kraft och belägg som håller länge till ett hyfsat pris. 

 

Keramiska bromsbelägg

Keramiska bromsbelägg är fortfarande relativt okända inom mountainbikevärlden men får allt mer och mer uppmärksamhet på grund av dess många fördelar jämfört med organiska och metalliska belägg. Keramiska bromsbelägg har väldigt hög maxbromskraft men de initierar bromsandet betydligt mjukare än vad ett par metalliska belägg gör. Det betyder att det finns gott kraft att leka med, men att det är lättare att modulera ut den. På grund av den ökade modulationen kan beläggen upplevas som något ”slöa” om du är van med att det biter hårt. Beläggen behöver inte bli varma för att ta bra utan jobbar bra i alla temperaturer och väderförhållanden. Keramiska belägg är de belägg som både tål högst värme och slits långsamst. Trots detta sliter de inte mycket mer på bromsskivorna än ett par organiska belägg samtidigt som de är de tystaste av de olika beläggen.

Bromsbelägg

Fördelar:
– Väldigt kraftfulla belägg med hög maxbromskraft
– Mycket modulation för bättre bromskontroll
– Tål värme väldigt bra
– Fungerar bra i alla väder
– Tuffa- och slitagetåliga
– De tystaste av alla beläggen

 

Nackdelar:
– Kan upplevas som lite ”slöa” om du är van med belägg som biter hårt direkt
– Dyraste alternativet

 

För vem:
Keramiska belägg är för dig som kör hårt och snabbt som kräver mycket power av dina belägg men som och vill ha full kontroll och kunna modulera ut kraften. Eftersom de fungerar bra även när de är kalla fungerar det perfekt för all typ av mountainbikecykling, oavsett disciplin. 

Jämförelse av beläggen

Hur står sig då de olika beläggen mot varandra sida vid sida? Vi har gjort skapat ett gäng grafer för dig så du kan hitta dina nästa belägg. Siffrorna är inte vetenskapligt framtagna utan syftar till att lättare illustrera hur de olika beläggen känns i jämförelse med varandra.

Jämförelse av modulation/kraft

Metalliska har en brantare kurva då de greppar hårdare snabbare medans keramiska och organiska har en flackare då de har mer modulation. Organiska som har minst bromskraft slutar längre ner på grafen.

Jämförelse av slittålighet, värmehantering, ljudvolym, kraft och pris.

Sammanfattning

Så vilka belägg passar dig bäst? Själv kör jag på keramiska bromsbelägg från MTX Braking och har gjort så under de senaste två åren. Jag är relativt tung cyklist och gillar att ha mycket kraft till hands, men föredrar modulation framför bett. Dessutom är de svårt att vänja sig av med att ha riktigt tysta belägg i bromsoken.

Och om du ska byta belägg, se till att skivorna är i bra skick och ge dom lite kärlek genom att tvätta av dom med isopropanol eller brake-cleaner. Sen är det alltid en bra ide att sandpappra av dom är att ge dina nya belägg en schysst yta att hugga tag i. 

Lämna en kommentar
All comments are moderated before being published.

Read our Privacy Policy and Terms of Service.