Helservice av din mountainbike – Varför du ska göra det!

Helservice mountainbike

Knirr, knak, brak, bang.. Gaffeln känns som en hoppstylta, bromsarna skriker, kedjan rasslar och hoppar mellan växlarna och ur dämparen kommer det ur något svart kleg som en gång var olja. Dags för en service (i ärlighetens namn om din cykel känns som ovan så var det dags för service för ett bra tag sedan!).

 

Vi som älskar mountainbike kan nog alla hålla med om en sak – vi gör det av en enkel anledning: det är jäkligt roligt! Men vad som inte alltid är lika kul är att ta hand om den. Det är lätt tänka ”äsch, den känns ju rätt bra. Den är ju bara två år gammal så den behöver nog inte service än på ett tag”. Men du kan bättre än så och det är dags att tänka om och ta hand om din dyrgrip!

 

Din heldämpade mountainbike – En samling rörliga delar

 

Har du en heldämpad mountainbike är det egentligen inte mer än en samling rörliga delar som samverkar för att du ska kunna ta dig framåt på ett säkert, effektivt och kul sätt på stigarna. Du har kedjan som driver kassetten, som driver hjulet framåt via navet, din gaffel rör sig genom slaglängden otaliga gånger varje tur. I länkaget sitter det lager som tillsammans med din bakdämpare ser till att bakhjulet kan röra sig upp över rötter och stenar. Hjulen snurrar på grund av de lager som sitter där och i bromsarna trycks olja fram och tillbaka för att beläggen ska greppa tag om bromsskivan och på så vis få hjulen att bromsa in. Men alla dessa delar behöver titt som tätt gås igenom, servas och ibland även bytas ut.

 

Hur ofta borde du göra en helservice av din mountainbike?

 

Hur ofta du bör göra en helservice beror såklart på hur mycket underhåll din cykel får under säsongen. Cyklar du riktigt mycket i alla väder eller om du tävlar och vill ha din cykel i riktigt bra skick hela säsongen bör du göra det 2-3 gånger varje år. Men för de allra flesta räcker det med att man en gång om året (förslagsvis på vintern när man använder cykeln lite mer sällen) ser till att cykeln för sig en helgenomgång.

 

 

 En luftburksservice av bakdämparen bör göras någon gång om året.

Vad bör man göra på en helservice? Del för del

Framgaffel och bakdämpare

När var sista gången du gav dina dyra stötdämpare en service och en översyn? Risken är stor att det var betydligt längre än de rekommenderade 50-100 timmarna! Vad som händer över tid kommer dina dämpare att ansamla smuts och damm som kontaminerar den oljan som ska ska smörja de rörliga delarna. Packningar kommer slitas ut och kan börja läcka vilket påverkar dämparnas funktion betydligt. Ser du till att hålla dig hyfsat nära tillverkarnas serviceintervaller kommer det inte bli några problem, men om du väntar för länge kan det innebära att det kan bli riktigt dyrt då stora delar, som till exempel innerben på gaffeln behöver bytas. 

När det kommer till dämpare finns det generellt två typer av service man utför på dom. Helservice som innebär att alla packningar och olja i både luftkammare/ytterben byts ut samt att man gör detsamma med dämparenheten. En ytterbens/luftkammarservice innebär att man bara gör det förstnämnda och är den som man ska göra oftast och om du är en hyfsat kompetent hemmamekaniker med rätt verktyg kan du göra denna själv. Men känner du dig osäker bör du lämna det till verkstaden. 

 


Gamla, smutsiga och slitna gaffelpackningar VS. nya fräscha.

Länkage

Länkaget är den del av din heldämpade mountainbike som ser till att bakhjulet kan röra sig upp över ojämnheter och den jobbar i par med din bakdämpare. Beroende på vilken mountainbike du har så kommer länkaget se olika ut. Men vad de alla har gemensamt är att man har ledade ramledar som kan röra sig individuellt från varandra med hjälp av kullager (eller ibland bussningar) där de olika ramdelarna möts. De här lagren (eller bussningar) får utstå en rejäl dos av belastning varje tur och vid varje kompression. Och även om lagren är vädertätade kommer de över tid att ta in smuts och vatten och stegvis bli allt sämre. När de blivit dåliga kommer det uppstå glapp, knirr och knarr i länkaget. Och eftersom de då även snurrar sämre kommer de ge en negativ effekt på känslan i  bakdämpningen.

För att se hur dina lager mår behöver du först plocka isär länkaget (kom ihåg att hålla koll på vilka bultar och spacers som satt var). När länkaget är isärplockat kan du sätta ett finger på kullagren och känna om de glappar och så de snurrar fritt. Om de finns glapp eller om de känns ”hackiga” ska de bytas ut. 

 


Rostiga, glappande länkageslager som snurrar dåligt är en riktigt dålig mix. Ut med dom gamla och in med nya!

Hjul

Dina hjul består av ett gäng olika delar som håller dig rullandes. Att hålla hjulen i trim kommer göra din cykling roligare och snabbare. Det man först och främst vill göra är att se till att de är raka och har en jämn ekerspänning. Det gör man genom att sätta om dom i ett riktställ och justera ekerspänningen. Hjulets nav sitter mitt i och där i sitter ett antal kullager som ser till att du tar dig fram. Precis som med länkaget behöver även dessa ibland bytas ut då de kan börja glappa och rulla dåligt. I baknavet har du dessutom en body som din kassett sitter monterad på. Bodyn är den del av hjulet som ser till att hjulet antingen drivs framåt när du trampar eller frihjular när du inte trampar. Även bodyn kan behöva få sig en dos omsorg då och då genom att man rengör den och eventuellt byter de lager som sitter i bodyn. 

Däck

Däcken behöver generellt ingen service. Men se till att ha koll på däckmönstret så att du har mycket gummi kvar så inte varje runda blir en obehaglig upplevelse på grund av för slitna däck. Kör du tubeless behöver du även ha koll på att det finns västka i däcken. Vanligast är att man fyller på var 3-6 månad. 

Bromsar

Det finns få saker som är värre på cykeln än ett par svampiga bromsar med dålig bromskraft. För att se till att bromsarna har möjlighet att göra sitt jobb behöver man ha koll på att bromsskivorna och beläggen är i bra skick och att det inte finns luft eller dålig olja i bromsslangarna. En höst och vinter med smuts och vatten skapar en pasta som sliter ut bromsbeläggen snabbt så under den perioden är det extra viktigt att man har koll så beläggen är i ok skick. Kommer det luft in i bromsslangarna kommer du ha betydligt försämrad bromsfunktion (är det riktigt illa har du ingen broms alls) och detsamma gäller vid gammal kontaminerad bromsvätska. För att hålla de i optimalt skick behöver man därför då och då byta den gamla bromsoljan mot ny och fräsh olja. 

 


Svart olja betyder att den är kontaminerad och påverkar bromsverkar negativt.

Drivlina

Drivlinan är inte bara en del utan den består av kedja, kassett, växlar, växelreglage, vevparti och vevlager. Det är motorn på cykeln och generellt också den delen som de flesta först vågar sig på att skruva på. Med undantag för vevarmarna och växlarna så är alla de andra delarna av drivlinan slitagedelar som kommer nötas ner under användning. Men det finns mycket du kan göra för att förlänga livet på dom med små medel. Det absolut viktigaste är att du ser till att hålla drivlinan ren och kedjan smord. Då har du förlängt livet på din drivlina avsevärt. Men hur noga du än smörjer in och håller rent så kommer växelfunktionen bli sämre över tid, kullagren i vevlagret kommer att bli sämre och tänderna på kassetten nötas ner. För att lösa detta behöver man alltså ibland byta ut drivlinedelarna, justera växlarna och byta ut vajrar och höljen. 

Styrlager

Styrlagret består av två kullager som sitter i övre och nedre öppningen av styrhuvudet. De lagren ser till att du kan vrida styret som du vill. Men precis som alla andra kullager så kommer även dessa att över tid bli sämre och behöva bytas ut. Problem som uppstår med dåliga lager är att styrningen känns trög och att det börjar glappa. För att hålla styrlagren i skick demonterar man gaffeln från ramen, plockar ur lagren, rengör och smörjer upp. Se även till att du rengör anläggningsytorna i gaffelhuvudet. 

 


Man behöver inte alltid byta. Ibland räcker det med att göra rent. Styrlager innan och efter rengöring.

Vad kan jag göra själv?

Om du är en riktigt erfaren mekaniker med alla rätta verktyg hemma och gott om tid kan du med all säkerhet bocka av hela listan. Men antalet som faktikst har både verktyg, kunskap och framför allt tid är rätt liten. Men däremot finns det säkert en del grejer du kan göra själv.

De enklaste delarna är att serva drivlinan och styrlager så länge du har koll på vad du gör samt att hålla koll på däck och tubelessvätska. De saker du absolut inte ska ge dig på utan rätt verktyg och kunskap är länkaget och dämpningen. Det kan både bli pinsamt och dyrt i slutändan. 

Boka helservice hos Trailstore

Har du antingen för lite tid, fel verktyg eller saknar helt enkelt kunskapen så är du såklart välkommen att lämna in din heldämpade mountainbike på helservice hos oss. Där kommer vi gå igenom hela listan plus en hel del annat som garanterar att din cykel kommer tillbaka i topptrim. Du kan läsa mer om vad som ingår i servicen samt boka din tid här

Lämna en kommentar
All comments are moderated before being published.

Read our Privacy Policy and Terms of Service.