Köpvillkor

Köpvillkor

§ 1 ALLMÄNT

Sedan 2020 har vi bedrivit e-handel genom butiken Trailstore.se. Genom butiken säljer vi cykelutrustning i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen (Lag (2005:59). .

Vår affärsidé är att erbjuda kunden ett unikt utbud av mountainbikecyklar från välrenommerade märken för den inbitne cyklisten. Genom högklassig service och välgenomtänkta detaljer vill vi erbjuda kunden en unik köpupplevelse.

Vårt bolagsnamn är Trailstore Sweden AB med organisationsnummer 559261-8606.

Trailstore Sweden AB

Agnestis Torg 3

131 57 Nacka

Telefon: 08 31 31 78

E-postadress: info@trailstore.se

§ 2 PRISER

Priserna i butiken anges i SEK, alla priser är inklusive 25% moms (service 12%). Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

§ 3 BETALNING

Betalning sker via Shopify Pay genom kortbetalning (VISA, Mastercard, Maestro. Valt betalningssätt kommer att aktiveras i och med leverans av beställning. 

§ 4 FRAKTAVGIFT

Leveransadress inom Sverige

För beställningar mellan 0-150EUR är fraktkostnaden 7.99 EUR.

För beställningar större än 150EUR är det fri frakt.

För beställningar av cyklar tillkommer en frakt på 45EUR

Leveransadress utanför Sverige

För beställningar mellan 0-150EUR är fraktkostnaden 7.99 EUR.

För beställningar större än 150EUR är det fri frakt.

För beställningar av cyklar tillkommer en frakt på 75 EUR

Vänligen läs § 10 gällande returavgifter.

§ 5 LEVERANSTIDER

Alla beställningar skickas med Posten/DHL/UPS och våra normala leveranstider är 2-4 arbetsdagar inom Sverige om det är en butikslagervara. Om det skett förseningar i din leverans (utan att vi meddelat dig om längre leveranstid) så ska du kontakta oss direkt via e-post (info@trailstore.se) eller telefon (08 31 31 78). För internationella beställningar räkna med ca 7 arbetsdagars extra leveranstid.

§ 6 EJ UTHÄMTADE PAKET

Hämtar du ej ut dina varor, så debiterar vi dig vår kostnad för leverans, retur samt lagerkostnad. Kostnaden för detta är för närvarande 399 kr. Ej uthämtat paket räknas inte som hävning av ditt köp. Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vid nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning.

§ 7 ÅNGERRÄTT

Ångerätten är enligt lag 14 dagar. Dagarna börjar räknas från den dagen du har ordern tillgänglig. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet. Du kan använda den bifogade standardmallen från Konsumentverket, men du måste inte använda den (Konsumentverket standardmall för ångerrätt). Använd dock gärna vår egna blankett som även medföljer din leverans. Du har rätt att öppna förpackningen och hantera den vara som du köpt från oss på sådant sätt att du kan fastställa dess egenskaper och funktion. Returnerade varor bör återsändas i sin originalförpackning med alla etiketter och manualer om detta medföljer. Om varan har används eller hanterats i större omfattning än vad som anses nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper och funktion kan en ersättning motsvarande varans värdeminskning utkrävas. I sådana fall kan vi göra ett avdrag motsvarande värdeminskningen från det belopp som vi ska betala tillbaka till dig. Ersättningens storlek bedöms efter varje enskilt fall.

Verkan av utövad ångerrätt. Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, förutom eventuell returfrakt enligt § 10. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

§ 8 BYTE

Vi hanterar byten som en retur så returnera de produkter du önskar byta, och lägg ny order på de nya produkterna du önskar istället via hemsidan. Du betalar de nya varorna som ett vanligt köp och blir återbetald för de returnerade när de administrerats av oss. Vänligen notera på returformuläret som erhålles vid leverans att det gäller ett byte.

§ 9 RETUR OCH RETURAVGIFTER

Vi debiterar alla returer under 999 SEK en fraktavgift på 149 SEK, och över 999 SEK en fraktavgift på 199 SEK. Alla returer ska ske med vår retursedel om en sådan medföljer.Undantaget är  cyklar där vi inte erbjuder subventionerad returfrakt. Fraktkostnaden kommer då att räknas från gång till gång.

§ 10 RETUR- OCH BYTESADRESS

Om du erhållit retursedel använd denna annars skicka returer till:

Trailstore Sweden AB

Agnestis Torg 3

131 57 Nacka

Du måste enligt svensk lag alltid meddela oss vi nyttjande av ångerrätt, reklamation, byte eller retur av din beställning. Vänligen meddela oss via email (info@trailstore.se) eller telefon (08 31 31 78) innan du skickar dina varor!

§ 11 ÅTERBETALNING

Då din retur mottagits, hanterats och godkänts av oss sker återbetalningen via Bambora. Alternativt betalar vi tillbaka till ditt VISA/Mastercard-konto om du valt detta betalsätt. Om du valt att betala med faktura rekommenderar vi att du betalar fakturan eller kontaktar Collector för att förlänga betaltiden, för att undvika risken för onödiga påminnelseavgifter.

§ 12 REKLAMATION

Meddela varför du inte godtar varan samt ange varför sätt du anser att varan är felaktig till e-post (info@trailstore.se) eller telefon (08313178).Vi eller vår leverantör skickar sedan en förbetald returfraktsedel och anvisningar till dig. Meddela alltid eventuell reklamation snarast möjligt. Du har enligt lag, reklamationsrätt på din vara i 3 år förutsatt att felet kan åberopas säljaren som ursprungligt, inom 6 månader från inköpstillfället. Vi accepterar Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

§ 13 PERSONUPPGIFTLAGEN (PUL)

Vi sparar inte dina kunduppgifter till annat än fullföljning av din beställning. Vi följer personuppgiftslagen sedan den trädde i kraft 1998. Du kan alltid begära rättelse, utdrag samt att vi tar bort dina uppgifterna från vårt register. Läs mer om vår dataskyddspolicy.

§ 14 TVIST

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

§ 15 PRODUKTINFORMATION

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbsida samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.

§ 16 FORCE MAJEURE

Vi tar inget ansvar för förseningar eller fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Företaget ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.

§ 17 COOKIES

Enligt lag ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information får du på Post och telestyrelsens hemsida. För att hålla ordning på bl.a inloggning och kundkorg används här cookies (sessioncookies) som lagras på besökarens dator.

§ 18 DEMOCYKLING

1. Cyklar och övrig utrustning uthyres endast mot uppvisande av giltig legitimation alternativt signerad med Bankid via Trailstore.se

2. Uthyraren levererar cykeln och ev. övrig utrustning i gott skick.

Hyrestagaren intygar att man erhållit hyrd cykel i gott skick.

3. Hyrestagaren ansvarar för skador på cykel och övrig utrustning. Vid eventuell skada ska

hyrestagaren betala reparationskostnad och materialkostnad.

Skadeersättningen ska betalas vid återlämnandet av cykel och övrig utrustning.

4. För överskriden hyrestid debiteras, utöver extra daghyra, en förseningsavgift med 350 SEK per dag och cykel.

5. Om cykel eller övrig utrustning skulle bli stulen under uthyrningstiden ersätter hyrestagaren uthyraren med fulla värdet av det stulna.

6. Hyrestagaren ansvarar vid skador som drabbar tredje man.

7. Uthyraren tar inget som helst ansvar för person- eller klädskada som eventuellt kan uppstå under hyrestiden.

8. Hyrestagaren ska förvalta cyklar och övrig utrustning väl.

9. Vid tidigare återlämnande av cykel och övrig utrustning är den uppgjorda hyran gällande.

10. Vid returnering av democykel där hyrestagaren skrivit en recension på produktens sida på Trailstore.se och taggat Trailstore.se på Instagram i inlägg eller händelse skall hyresavgiften reduceras till noll kronor.

§ 19 FÖRBESTÄLLNING

  1. Din förbeställning är först reserverad när vi mottagit din handpenning.
  2. Efter din förbeställning är reserverad går det att göra justeringar i färg, storlek och bygge om tillgången på t.ex ramar och delar tillåter.
  3. Handpenningen är ej återbetalningsbar

 

 

Villkor för resor

Bokning

Din bokning är giltig först när vi mottagit din signatur på bokningsbekräftelsen och bokningsvillkoren blir då gällande.

Ålder

Genom att boka försäkrar jag att jag är över 18 år, alternativt har målsmans godkännande. 

Betalning

Betalning sker senast 3 dagar efter hemkomst från resan. Vi tar inte ut några förskottsinbetalningar av våra resor utan allt betalas först när du kommit hem igen. 

Anger Resenären en kampanjkod vid bokning dras eventuell rabatt på slutfakturan. 

Antal deltagare

Olika resor kan ha olika minimiantal deltagare. Skulle minimiantalet deltagare inte uppfyllas 60 dagar innan avfärd har Vi rätt att ställa in resan. Självklart kommer Resenär inte att debiteras överhuvudtaget vid inställd resa.

Avbokning

Resenären har rätt att avboka resa utan att uppge speciell anledning. 

Vid avbokning tidigare än 45 dagar före avresa
Vid avbokning tidigare än 45 dagar före avresa ska Resenären betala avbokningsavgiften á 3500 kr

Vid avbokning 30-45 dagar före avresa
Vid avbokning 30-45 dagar före avresa, ska Resenären erlägga 40% av resans totala pris inklusive eventuella tillval, dock lägst bokningsavgiften.

Vid avbokning 15-30 dagar innan avresa
Vid avbokning 20-30 dagar före avresa, ska Resenären erlägga 60% av resans totala pris inklusive eventuella tillval.

Vid avbokning inom 15 dagar före avresa
Vid avbokning inom 15 dagar före avresa, ska Resenären betala hela resans pris inklusive eventuella tillval.

Poängteras bör att då kostnader utgår för Resenär vid avbokning p.g.a. sjukdom eller skada (exempelvis då bokningsavgiften inte betalas tillbaka) så kompenseras vanligen detta av Resenärens försäkringsbolag via hemförsäkringen. Kolla upp vad som gäller för just ditt försäkringsbolag innan resan. Huvudregeln är att vare sig Resenär eller att Vi ska drabbas av ekonomisk skada vid oförutsedd händelse, detta är försäkringsbolagens roll och ansvar.

För resor där Vi för resenären har inkluderat reguljärflyg gäller särskilda regler vid avbeställning. För reguljärflygbiljetter gäller att de inte är återbetalningsbara. Skatter och avgifter återbetalas aldrig

Ombokning

Kan Resenären ej följa med på inbokad resa p.g.a. skada, sjukdom eller övrig anledning kan ombokning ske till senare tillfälle, beroende på platstillgång. Ombokning kan dock ej garanteras. Vid ombokning utgår en administrationsavgift av 1500 kr. Denna kostnad ska täcka motsvarade summa Vi betalar våra underleverantörer för ändring samt för handhavandet av ärendet.

Resenärens rätt att överlåta avtalet

Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla villkor för att få delta i resan. Resenären måste senast 15 dagar före avresan underrätta arrangören eller återförsäljaren om överlåtelsen.. Vid överlåtelse utgår en administration- och ändringsavgift av 1500 kr. Denna kostnad ska täcka motsvarade summa Vi betalar våra underleverantörer för ändring samt för handhavandet av ärendet.

Ändrade villkor

Resenären får frånträda avtalet, om Vi inte fullgör vårt åtagande och avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för Resenären. Om Vi avser att bryta avtalet, eller ändra avtalsvillkoren, skall Vi underrätta Resenären snarast och därvid lämna besked om Resenärens rätt att frånträda avtalet. Exempel på tillfällen där man som resenär har rätt att frånträda avtalet är att resan skulle behöva flyttas fram på från av COVID-restriktioner.

Ändring av dagsprogram

Vi äger rätt att ändra dagsprogrammet både innan samt under aktuell resa. Anledningar till att ändra dagsprogrammet kan exempelvis vara:

  • Dåligt väder med risk för deltagarnas säkerhet
  • Förändrad politisk situation
  • Aktuell hälsostatus på gruppen eller individuella deltagare

Skulle dagsprogrammet ändras kommer Vi göra allt för att den nya planen ska motsvarade ursprungsplanen i så stor utsträckning som möjligt.

Öppet köp

Paketresor är undantagna ångerrätten enligt lagen om köp via distans. Detta innebär att det ej är öppet köp på resor köpt av Oss, oavsett betalsätt och inköpsställe om inte annat avtalats.

Ersättning

Vi kommer ej att ersätta förseningar eller kostnader som uppstår på grund av följande:

  1. Force major (inbegriper krig och konflikter, naturkatastrofer m.m.)
  2. Försenad ankomst till startpunkt för aktivitet, på grund av till exempel försenade flyg, oväder eller annan händelse som ligger utanför Vår kontroll.
  3. Olycksfall eller sjukdom före, under eller efter aktivitet.
  4. Dödsfall till följd av sjukdom eller olycka.
  5. Väderförhållanden som omöjliggör aktiviteter i planerat aktivitetsområde och/eller vissa områden som måste passeras för att nå överenskommen slutdestination.
  6. Försenad hemkomst från aktivitet på grund av oförutsedd händelse utanför Vår kontroll.
  7. Strömavbrott
  8. Ev. följdkostnader i tredje hand för Resenären i samband med misslyckad leverans av transport.
  9. Förlorat bagage.
  10. Evakuering på grund av sjukdom eller skada.

Även här bör det poängteras att det är Resenärens försäkringsbolags uppgift att ersätta kostnader för ovan uppkomna situationer. Vare sig Resenären eller Vi ska drabbas av dessa kostnader.

Prisändringar

Priset får ändras endast på grund av kostnadsökningar som beror på:

  1. Ändringar i transportkostnader.
  2. Ändringar i skatter, tullar eller avgifter avseende tjänster som ingår i resan.
  3. Prisändringar för nationalparksavgifter eller andra tillstånd.
  4. Valutaförändringar i de länder Våra leverantörer verkar i.

Dock får ej priset höjas under de sista 20 dagarna före den avtalade avresedagen. Skulle priset ändras avsevärt har Resenär rätt att avboka resan. Vad en avsevärd ändring är avgörs från fall till fall.

Tidtabellsändringar

Som Resenär är du själv skyldig att kontrollera flygtider för dit- och hemresa (det kan förekomma förändringar med kort varsel).

Reklamationsfrist

Reklamation skall skriftligen framställas till oss via e-post senast 30 dagar efter sista dagen på researrangemang anordnat av Oss.

Resenärens ansvar

Det är Resenärens ansvar att ta del av dessa bokningsvillkor före köpet. Eventuella felaktigheter måste påtalas omedelbart. Vid signering av bokning blir bokningen giltig och Resenären godkänner därmed också dessa villkor.

Resenären är skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om Resenären på ett väsentligt sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet.

Resenären är ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som Resenären genom vårdslöshet vållar arrangören.

Tvistlösning

Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller tillämpningen av avtalet genom förhandlingar. Om parterna inte kan enas, kan tvisten prövas av Allmänna reklamationsnämnden eller av allmän domstol